Logo kanału

Inżynier Programista

Historia wpisów

Rączka wkrętaka czy flakon? Modelowanie powierzchniowe 3D SolidWorks

Kontynuacja odcinka z modelowaniem powierzchniowym rączki wkrętaka. W poprzednim odcinku udało się odtworzyć przybliżony zarys rzeczywistej rączki wkrętaka przy pomocy modelowania hybrydowego. Jednakże z tak utworzonym modelem związany jest jeden poważny problem. O ile walory wizualne odzwierciedlają finalny produkt, to przygotowany model uniemożliwia w tym momencie wykorzystanie go pod względem technologicznym. Aby oblanie pewną warstwą gumy było możliwe, musi zostać wykonane pogłębienie.

Zastosujemy w tym odcinku czyste modelowanie powierzchniowe wracając do samego początku, czyli do miejsca gdzie wykonywaliśmy wyciągnięcie po profilach. To wyciągnięcie zostanie również zastąpione powierzchnią. Ponownie skupimy się na splajnach, liniach podziałowych, docinaniach, ale również użyjemy nowego narzędzia: Odsunięcie powierzchni.

Postaram się przybliżyć kilka problemów jakie możemy napotkać oraz w jaki sposób połączyć ze sobą powierzchnie z przerwami, nawet o bardziej skomplikowanych kształtach krawędzi za pomocą narzędzia: Powierzchnia według granicy. Zobaczymy ponadto jak bardzo pomocna jest funkcja: Krzywa kompozytowa.

W trakcie przygotowania modelu zobaczymy, że modelowanie powierzchniowe w porównaniu do modelowania bryłowego wymaga od operatora nieco więcej zmysłu związanego z wzornictwem celem lepszego wyczucia wpływu poszczególnych operacji na efekty wizualne detalu, przejścia powierzchni, rozejścia czy załamania światła padającego na uformowane powierzchnie.