Logo kanału

Inżynier Programista

Historia wpisów

Uchwyt rynnowy - modelowanie powierzchniowe i powierzchnie w SolidWorks 3D

Być może niepozorny pod względem swojego kształtu, przynajmniej na pierwszy rzut oka, detal w postaci uchwytu rynnowego, pozwoli nawet początkującemu w obsłudze dowolnego programu CAD 3D znaleźć kilka dróg do jego zamodelowania i zapewne nie będzie wielu powodów do dyskusji.

Z tego powodu, w niniejszym odcinku obrałem całkiem inną strategię, by z pominięciem otworów, główną bryłę uzyskać za pomocą jednego szkicu. No dobra... Dwóch szkiców, ale to tylko dlatego, aby przypomnieć, że czasami można na szybko pomóc sobie szkicem 3D i o czym wtedy musimy pamiętać. Dlatego robię coś, czego zwykle robić nie lubię - tworzę złożony szkic, z którego w bardzo szybki sposób, z wykorzystaniem funkcji modelowania powierzchniowego, osiągam kształt, który widzimy na miniaturce w postaci renderu. Ale ostatecznie możemy wszystko zmieścić w jednym szkicu. I mało tego. Ten szkic pomimo swojej złożoności idealnie nadaje się do zależnej parametryzacji i tworzenia konfiguracji.

Warto zwrócić uwagę, że render, który przygotowałem, posiada te same cechy związane z nieregularnym przejściem łuku, o czym wspomniałem w trakcie materiału, oglądając render znajdujący się na stronie producenta, czyli firmy Cellfast - polskiego producenta różnego rodzaju sprzętu ogrodowego i systemów rynnowych.

Tak nawiasem, ten bardzo prosty detal posiada bardzo wiele cech, które idealnie nadają się na kilka poradników edukacyjnych dotyczących obsługi programu SolidWorks. Z tego względu chciałbym jeszcze poświęcić trochę czasu temu elementowi w przyszłości i przygotować coś jeszcze, co mogłoby się przydać w projektowaniu elementów, które technicznie są bardzo zbliżone do przedstawionego wspornika.